پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 261564
ديگر هيچ طرح انتقال آبي با لابي گري انجام نمي شود/چهارمحال و بختياري عضو تصميم گير در شوراي عالي آب کشور
تاریخ انتشار : 1401/07/24 11:06:19
نمایش : 711
حجت الاسلام و المسلمين اميرقلي جعفري عضوناظر مجلس شوراي اسلامي در شوراي عالي آب کشور گفت: متاسفانه در دهه هاي گذشته در اين شکل گيري شوراي عالي آب از نمايندگان استان چهارمحال و بختياري حضور نداشته است در صورتي که ما به عنوان استاني هستيم که 11 درصد از منابع شيرين آبي کشور را دارا بوده ايم.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، حجت الاسلام و المسلمين اميرقلي جعفري عضوناظر مجلس شوراي اسلامي در شوراي عالي آب کشور در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز؛ اظهار کرد:  شوراي عالي آب کشور بالاترين مرکز براي تصميم گيري در حوزه آب کشور است که سياست گذاري و تصميم گيري هاي کلان در آن صورت مي گيرد.

وي تصريح کرد: متاسفانه در دهه هاي گذشته در اين شکل گيري شوراي عالي آب از نمايندگان استان چهارمحال و بختياري حضور نداشته است  در صورتي که ما به عنوان استاني که 11 درصد از منابع شيرين آبي کشور را دارا بوده ايم  و خيلي از انتقال هاي آب در کشور از استان ما صورت مي گرفته است.

جعفري در خصوص شوراي عالي آب توضيح داد: اين شورا کارش سياست گذاري و تصميم گيري هاي کلان در حوزه آب کشور است که با راي نمايندگان اين شورا شکل گرفت.  

وي با اشاره به اينکه در چهل و چهارمين جلسه شوراي عالي آب مصوباتي صورت گرفت که دو مورد آن انجام شد گفت: مورد اول آن حوزه هاي آبخيز و مورد دوم آن الگو و  بهينه سازي کشت بود.

جعفري خاطر نشان کرد: در گذشته مدل حکمراني ما در حوزه آب مشکلاتي داشته و اين مشکلات باعث شده در کشور بحران ها و تنش هايي را که الان با آن مواجه هستيم به وجود آورد.

وي افزود: با حوزه اي شدن وضعيت آب کشور، بحث هاي منطقه اي،  استاني و نگاه هاي بسته بايد کنار رود و آن تعارض منافعي که بين استان ها و شهرستان ها بود کنار زده شود ،يک تصميم گيري کلان در آن حوزه که بين چندين استان ممکن است باشد شکل مي گيرد و در نهايت از کل کشور با يک ديد کلي و جامع برخورد مي شود .

از نگاه هاي بخشي و منطقه اي فاصله گيري شود

عضوناظر مجلس شوراي اسلامي در شوراي عالي آب کشور با بيان اينکه مهم ترين نکته در حوزه حکمراني اين است که از نگاه هاي بخشي و منطقه اي فاصله گيري شود گفت:  الگوي کشت و يا بهينه سازي کشت که وزارت جهاد کشاورزي آن را اماده و مکلف  کرده بود که  اين کار صورت گيرد که در برنامه ششم توسعه گام عملياتي برداشته نشد.

ما با محدوديت شديد منابع آب روبه رو هستيم

وي با تاکيد بر اينکه ما با محدوديت شديد منابع آب روبه رو هستيم خاطر نشان کرد: ما در بحث تغيير اقليم در دنيا و در کشور خودمان مواجه هستيم که اين تغييرات محدوديت هايي را در منابع ايجاد کرده است، لذا مديريت درست اين منابع در مصرف آب در حوزه کشاورزي است  چراکه بالاي 70 درصد اب کشور در حوزه کشاورزي مصرف مي شود.

جعفري با اشاره به اينکه در حوزه کشاورزي مهم ترين نکته آن بهره وري در بخش آب است گفت: در بهره وري يکي از مهم ترين بخش ها تغيير الگوي کشت است يعني  با توجه به وضعيت اقليمي و منابع آبي در استان ها کشت داشته باشيم و اگر اين کار صورت نگيرد در چند سال آينده با بحران ها و درگيري هاي شديد مواجه هستيم.

وي با تاکيد بر اينکه تغيير الگوي کشت نياز است و کشت هاي آب بر بايد محدود شود تشريح کرد: تغيير الگوي کشت نياز به الزامات و مقدماتي دارد که دولت حتما بايد اين ها را فراهم کند، در غير اين صورت اين روي کاغذ مي ماند و عملياتي نمي شود .

دستگاه هاي مختلفي در عملياتي کردن تغيير الگوي کشت دخيل هستند

جعفري در ادامه افزود: دستگاه هاي مختلفي در عملياتي کردن تغيير الگوي کشت دخيل هستند و مهم ترين آن جهاد کشاورزي است و بايد براي ان کشاورزاني که الگو جديد تعريف مي شود،  بازار پايدار براي فروش محصولاتشان ايجاد شود.

  وي خاطر نشان کرد: بايد  کشاورزان از وضعيت موجود اطلاع پيدا کنند لذا نياز است دوره هاي آموزشي لازم و مورد نياز  براي کشاورزان گذاشته شود .

بر روي توليد محصولات آب بر تعرفه گذاشته شود

جعفري اظهار کرد: بايد بر روي توليد محصولات آب بر تعرفه گذاشته شود و آن دسته از کشاورزاني که  محصولاتي را که آب بر است کشت مي کنند با محدوديت هايي مواجه مي شوند و بايد عوارض گمرکي پرداخت کنند.

وي با بيان اينکه در جلسه شوراي عالي آب جزئيات گفته نمي شود و تصميم گيري کلي است تصريح کرد: اميدوارم با تدبير و اعتبارات لازم بتوانيم گام هاي موثري براي تغيير الگوي کشت برداريم تا از اين طريق بتوان آب خوان ها و منابع آبي را حفظ کرد.

جعفري در پايان با اشاره به اينکه از اين پس هيچ طرح انتقال آب با لابي گري انجام نمي شود و همه طرح ها بايد مسير منطقي ، علمي و قانوني خود را طي کنند خاطر نشان کرد: هرکاري که بخواهد در حوزه آبي انجام گيرد بايد از 3 اصل اساسي عدالت، شفافيت و قانون گرايي عبور کند و اميدواريم در شوراي عالي آب که بالاترين جايگاه براي تصميم گيري کلان در حوزه آبي کشور است بتوانيم صيانت کنيم.
 
انتهاي پيام/1020ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html